بروز کمردرد در بارداری

علت کمر درد در بارداری چیست؟

آنچه می خوانید...
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

کمر درد در بارداری

علت کمر درد در بارداری چیست؟

چرا در هنگام بارداری کمرتان درد می گیرد؟

علت کمر درد در بارداری

رحم در دوران بارداری رشد می کند و حجیم می گردد. با گسترش و حجیم شدن رحم، مرکز ثقل بدن تغییر می کند و زن حامله احساس درد در ناحیه ی کمر خود پیدا می کند.

درماه های آخر حاملگی زن آبستن وقتی می خواهد از زمین برخیزد در کمر و یا زیر شکم خود سنگینی و درد شدیدی احساس می نماید. از اینکه بر روی بستر می خواهد به طرفین برگردد، باز احساس درد شدید دارد. گاهی این دردها و شدت آن ها بقدری نفوذ دارند که به ران ها و ماهیچه های باسن نیز منتقل می گردند.

این نوع دردها غالبا شب ها بیشتر می شوند. سبب این نوع ناراحتی کاهش نوعی ویتامین B در بدن است. برای جلوگیری و رفع چنین ناراحتی بهتر است طبق نظر متخصص زنان از مواد غذایی حاوی ویتامین B مصرف کنید.

دکتر زارع پور، متخصص زنان و زایمان در تهران  با دانش و مهارت بالا در زمینه ی درمان کمر درد در بارداری  ، مشتاقانه آماده ی ارائه ی خدمات به شما عزیزان می باشند. شما عزیزان می توانید به جهت دریافت مشاوره و معاینه ی حضوری  از طریق زیر اقدام کنید:

  • 021-44447616
  • 09329137333
  • اینستاگرام

علل کمر درد در بارداری

مهم ترین عواملی که سبب کمر درد در بارداری می شوند عبارتند از:

  • افزایش وزن

معمولا در بارداری های طبیعی و سالم حدود 12 تا 15 کیلوگرم به وزن مادر افزوده می گردد. با افزایش وزن ستون فقرات مادر متحمل فشار بیشتری می گردد. این فشار زیاد به تاندون ها ، عضلات ستون فقرات وارد میشود.

  • ایجاد تغییر در وضعیت و قامت

رحم در دوران بارداری رشد می کند و حجیم می گردد. با گسترش و حجیم شدن رحم مرکز ثقل بدن تغییر می کند. بنابراین وضعیت قرارگیری لگن و کمر تغییر می یابد که این امر می تواند با درد همراه باشد.

  • تغییرات هورمونیک

هورمون ریلکسین در طی بارداری در ماه های انتهایی به منظور شل شدن لیگامان های لگن برای زایمان طبیعی ترشح می گردد. این امر باعث می شود تا کانال زایمان شل شود که بدنبال این شل شدگی تاندون های ستون فقرات بی ثبات می شوند و شخص باردار متحمل درد در ناحیه ی کمر و ستون فقرات خود می شود.

کمر درد در بارداری
کمر درد در بارداری
  • استرس زن باردار

تنش های روحی و فشار های روانی سبب اسپاسم و گرفتگی عضلات ناحیه ی ستون فقران و گرفتگی های درد آور در زنان حامله می شود.

  • جدا شدن عضلات

طی روند حجیم شدن رحم و رشد جنین ، عضلات موازی و راست شکم از هم جدا می شوند که این امر سبب تشدید کمر درد در  بارداری می شود.

بی خوابی در بارداری

به طور عموم زنان آبستن نیاز شدیدی نسبت به خواب احساس می کنند. اما در چنان ایامی شدت حرکات جنین در شکم ، وجود دردهای زودگذر و ناگهانی در اقصی نقاط بدن و سنگینی و سایر ناراحتی های بدن باعث می شوند تا خواب راحت از مادر بارداری سلب شود.

همانگونه که از ابتدای بحث متذکر شدیم برای درمان چنین ناراحتی هایی نبایستی از درمان دارویی بهره جست و پزشک معالج را تحت فشار قرار داد که حتما داروهای خواب آور و یا آرام بخش تجویز نماید. زیرا چنین داروهایی برای رفع ناراحتی موقت، جان مادر و جنین را تهدید می کند و صدمات زیادی را ایجاد می کند.

بی خوابی و کمر درد در بارداری

برای درمان ناراحتی بی خوابی می توان از ساده ترین شیوه های موجود بهره گرفت. کم خوردن غذا در نوبت شام و عدم مصرف چای و قهوه که باعث بی خوابی می گردد، پیاده روی کوتاه بعد از صرف غذا ، صرف یک لیوان شیر و شکر قبل از استراحت شبانه  یا خوردن سیب و پرتقال می تواند ناراحتی های حین خواب و یا بی خوابی را رفع کند. اگر در طی آغاز چنین تدابیری ناراحتی بی خوابی برطرف نشد ، آن زمان با پزشک معالج خود مشورت نمایید.

البته شایان ذکر است که ترس و هوای زایمان و دردهای آن و فرجام زایمان، خود می تواند آسایش و آرامش زن حامله را سلب کرده و موجبات بی خوابی را فراهم آورد. این حالت اغلب در زنان جوان و زنانی که بار اول حاملگی و زایمانشان است بیشتر اتفاق می افتد.

البته باز مشورت و کسب راهنمایی از متخصص زنان و زایمان خوب می تواند در این مورد مثمر ثمر باشد.

دکتر نسرین زارع پور

دکتر نسرین زارع پور

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
دارای بورد تخصصی دکتری با رتبه ممتاز از دانشگاه تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + نوزده =