عوارض بعد از برداشتن رحم با لاپاراسکوپی

عوارض برداشتن رحم

آنچه می خوانید...
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
عوارض برداشتن رحم

هیسترکتومی یک روش جراحی رایج برای بانوان است که پزشک آن را به‌منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های دستگاه تناسلی توصیه می‌کند. زنانی که با بیماری‌های دستگاه تناسلی مبارزه می‌کنند یا در معرض خطرات جدی قرار دارند، با تشخیص پزشک متخصص می‌توانند به هیسترکتومی رحم متوسل شوند. در موارد زیر، معمولا پیشنهاد می‌شود که هیسترکتومی رحم انجام شود :

هنگامی که پوشش داخلی رحم به سمت عضلات دیواره رحم رشد می‌کند، باعث ضخیم شدن دیواره رحم می‌شود. این مشکل پس از یائسگی کاهش می‌یابد. اگر این مشکل همچنان پابرجا باشد و درمان‌های هورمونی و دارویی موثر نباشد، پزشک متخصص ممکن است عمل هیسترکتومی رحم را توصیه کند.

عفونت باکتریایی در ناحیه لگن یا بیماری التهابی لگن در اطراف کمر و حتی نشیمنگاه باعث درد زیادی می‌شود. این دسته از عفونت‌ها می‌تواند منجر ناباروری یا دردهای شدید در ناحیه لگن شود. اگر این عفونت مزمن شده باشد و با دسته داروها درمان نشود، عمل هیسترکتومی رحم پیشنهاد می‌شود.

معمولا بخیه‌های داخلی رحم به صورت جذبی نیستند و بعد از حتی یک سال هم ممکن است منجر به بروز عفونت شود. عفونت در ناحیه رحم و لگن حتی سال‌ها بعد از برداشتن رحم نیز ممکن است رخ دهد.

یکی از عوارض برداشتن رحم یا هیسترکتومی، جایگزین شدن روده‌ها و دستگاه گوارش با تغییرات جدید است. به همین دلیل در ناحیه لگن و کمر خانم‌ها، درد زیادی ممکن است احساس شود.

از آن جایی که با برداشتن رحم، هورمون‌های زنانه دستخوش تغییر قرار می‌گیرند؛ درد در ناحیه سینه طبیعی خواهد بود. این دردها ناشی از تغییرات هورمونی است که می‌توان با تجویز داروهای موثر، درد آن را کاهش داد.

برخی از بیماران به دلیل حساسیت به مواد بیهوشی، ممکن است آسیب‌های ناشی بعد از عمل را تجربه کنند. این آسیب‌ها مواردی مانند فراموشی کوتاه مدت یا بلند مدت، خواب آلودگی، سردرد و… خواهد بود.

یکی از موارد نادر عوارض برداشتن رحم، تغییر در کارکرد مثانه است. برخی افراد ممکن است تا مدتی دچار تکرر ادرار شده یا بی اختیاری بگیرند. ممکن است در مواردی بعد از عمل تا مدت‌ها همراه با ادرار، خون دیده شود.

اگر مراقبت‌های بعد از جراحی هیسترکتومی رحم به خوبی انجام نشود، منجر به چسبندگی اجزای داخلی شکم خواهد شد. برای جلوگیری از این عارضه، چکاپ‌های مرتب توسط پزشک متخصص لازم است.

یکی از عوارض برداشتن رحم که درد در ناحیه کمر و لگن بوده، نشانه آن است که اندام لگنی در حال جایگزین شدن اندام‌های تحتانی شکم است. این درد معمولا طبیعی بوده و نتیجه منفی و اثر مستقیم جراحی هیسترکتومی رحم بر روی اندام‌های داخلی است.

در مواردی با توجه به شرایط فیزیولوژیکی بدن بانوان می‌توان گفت، پیری زودرس می‌تواند ناشی از عوارض برداشتن رحم باشد. از آن جایی که در سن بالا، هورمون‌های زنانه دچار اختلال در تولید می‌شوند، ممکن است زمینه‌های بیماری و مشکلات دیگر را فراهم کند. ابتلا به بیماری‌هایی مانند زوال عقل، شکستگی استخوان، آرتریت و آپنه انسدادی و… در پیری زودرس و شکستگی ظاهر بانوان تاثیرگذار خواهد بود.

با توجه به روش‌های متفاوت و تجهیزات گوناگونی که در جراحی هیسترکتومی رحم استفاده می‌شود، قطر رحم ممکن است تغییر کند. البته این اتفاق در یک الی دو ماه اول بعد از عمل می‌افتد و ممکن است بعد از مدتی به حالت طبیعی خود بازگردد. به طور کلی این عمل هیچ تغییری در اندازه واژن به صورت دائمی ایجاد نخواهد کرد.

برای کاهش عوارض برداشتن رحم، بهتر است در دوران نقاهت تمام نکات دستوری پزشک متخصص را رعایت کنید. ممکن است بین 3 الی 5 روز در بیمارستان بستری شوید. با توجه به نوع عمل و شرایط جسمانی بیمار، زمان بهبودی و اتمام دوره نقاهت متفاوت خواهد بود. بهتر است در این دوره به صورت کامل استراحت کرده و از انجام فعالیت‌های سنگین جدا خودداری کنید. کنترل بیشتری بر روی وزن خود داشته باشید تا دچار اضافه وزن نشوید. سعی کنید در رژیم غذایی خود تغییراتی ایجاد کنید تا از ایجاد یبوست و نفخ شکم جلوگیری کنید.

بیماری‌های زنان از جمله عفونت، سرطان‌های دستگاه تناسلی، وجود فیبروم، آندومتریوز، آدنومیوز، افتادگی رحم و… در بیشتر موارد با عمل برداشتن رحم رفع می‌شود. برداشتن رحم معمولا جزو آخرین گزینه‌هایی است که درمان‌های دارویی یا هورمونی بر روی رفع بیماری‌ها و مشکلات تاثیری نداشته‌اند. این عمل در بیشتر موارد در زنان بالای 40 سال انجام می‌شود.

آیا بعد از هیسترکتومی رحم، شکم بزرگ می‌شود؟

ممکن است بعد از جراحی برداشتن رحم به دلیل تغییراتی که در ساختار شکم و لگن ایجاد می‌شود، همچنین خوردن غذاهای نفخ دار، شاهد بزرگ شدن شکم باشید.

بعد از برداشتن رحم جای خالی عمل با چه چیزی پر می‌شود؟

این محل خالی با روده‌های کوچک و بزرگ پر خواهد شد.

آیا بعد از برداشتن رحم می‌توان رابطه زناشویی داشت؟

بله. عمل هیسترکتومی رحم ربطی به رابطه زناشویی ندارد. البته تا سه ماه بعد از جراحی، انجام رابطه جنسی برای جلوگیری از بروز عارضه‌های حاد توصیه نمی‌شود.

دکتر نسرین زارع پور

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی