لاپاراسکوپی چیست

لاپاراسکوپی، همچنین به عنوان یک روش تشخیصی جراحی است که برای بررسی اندامهای داخل شکم مورد استفاده قرار می گیرد. این روش کم خطر و حداقل تهاجمی است که نیاز به برش های کوچک دارد.
لاپاراسکوپی با استفاده از یک ابزار به نام لاپاراسکوپ به ارگان های شکم نگاه می کند. یک لاپاروسکوپ یک لوله طولانی و نازک با نور شدید و یک دوربین با وضوح بالا در جلو است. این وسیله از طریق برش در دیواره شکم وارد می شود. همانطور که حرکت می کند، دوربین تصاویر را به یک مانیتور تصویری می فرستد.
لاپاراسکوپی اجازه می دهد تا پزشک شما در داخل بدن خود را در زمان واقعی بدون عمل جراحی باز کند. پزشک شما همچنین می توانید نمونه های بیوپسی را در این روش دریافت کنید.

چرا لاپاراسکوپی انجام می شود؟

لاپاروسکوپی اغلب برای شناسایی و تشخیص منبع درد لگن یا شکم استفاده می شود. این معمولا زمانی انجام می شود که روش های غیر تهاجمی قادر به تشخیص نیستند.

در بسیاری از موارد، مشکلات شکمی نیز می تواند با روش های تصویربرداری تشخیص داده شود مانند:

• سونوگرافی که از امواج صوتی با فرکانس بالا برای ایجاد تصاویر بدن استفاده می کند
  • سی تی اسکن، که مجموعه ای از اشعه های ویژه ای است که تصویر های مقطعی از بدن را می گیرد.
  • اسکن MRI که از مغناطیس و امواج رادیویی برای تولید تصاویر بدن استفاده می کند.
  • لاپاروسکوپی هنگامی انجام می شود که این آزمایش ها اطلاعات و بینش های لازم را برای تشخیص ارائه ننمایند. این روش همچنین می تواند برای بیوپسی یا نمونه ای از بافت از یک ارگان خاص در شکم استفاده شود.

پزشک شما ممکن است لاپاراسکوپی را برای بررسی اندام های زیر توصیه کند:

• ضمیمه
  • کیسه صفرا
  • کبد
  • پانکراس
  • روده کوچک و روده بزرگ
  • معده
  • اندام های لگنی

با مشاهده این مناطق با یک لاپاراسکوپ، پزشک شما می تواند تشخیص دهد:

• توده شکمی یا تومور
  • مایع در حفره شکمی
  • بیماری کبد
  • اثربخشی درمان های خاص
  • درجه ای که سرطان خاصی پیشرفت کرده است

خطرات لاپاراسکوپی چیست؟

شایع ترین خطرات مرتبط با لاپاراسکوپی، خونریزی، عفونت و آسیب اندام در شکم شما است. با این حال، این اتفاقات نادر است.

در صورت علائم زیر با پزشک تماس بگیرید

• تب و یا لرز
  • درد شکمی که در طول زمان شدیدتر می شود
  • قرمزی، تورم، خونریزی، یا زهکشی در محل برش
  • تهوع یا استفراغ مداوم
  • سرفه مداوم
  • ناتوانی در ادرار کردن

خطر ابتلا به اندام هایی که در طول لاپاراسکوپی مورد بررسی قرار می گیرند، وجود دارد. اگر یک عضو در حال پوسیدگی باشد، مایعات خون و دیگر ممکن است به بدن شما نفوذ کند. در این مورد، برای جبران آسیب، دیگر جراحی نیاز دارید.

خطرات کمتر عبارتند از:

• عوارض ناشی از بیهوشی عمومی
  • التهاب دیواره شکم
  • لخته شدن خون، که می تواند به لگن، پاها یا ریه ها برود

در برخی موارد، جراح شما ممکن است اعتقاد داشته باشد که خطر تشخیصی لاپاروسکوپی بیش از حد بالا است تا مزایای استفاده از تکنیک حداقل تهاجمی را تضمین کند. این وضعیت اغلب برای افرادی که قبل از عمل جراحی شکمی انجام شده است، که خطر ایجاد چسبندگی بین ساختارهای شکم را افزایش می دهد. انجام لاپاراسکوپی در حضور چسبندگی بسیار طولانی تر می شود و خطر آسیب اندام را افزایش می دهد.

چگونه می توانم برای لاپاراسکوپی آماده کنم؟

• شما باید در مورد هر نسخه دارو یا داروهای بدون نسخه که مصرف می کنید، به پزشک خود اطلاع دهید. پزشک شما به شما می گوید که قبل و بعد از عمل باید از آنها استفاده کرد.
  • پزشک شما ممکن است دوز داروهای دیگری را که می تواند نتیجه لاپاراسکوپی را تحت تاثیر قرار دهد تغییر دهد. این داروها عبارتند از:

ضد انعقاد خون، مانند رقیق کننده خون

داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی ، از جمله آسپرین یا ایبوپروفن

داروهای دیگر که بر لخته شدن خون اثر می گذارد

مکمل گیاهی یا مکمل غذایی

ویتامین K

• اگر باردار هستید یا فکر می کنید ممکن است حامله باشید، باید به پزشک خود نیز بگویید. این خطر آسیب به نوزاد شما را کاهش می دهد.
  • قبل از لاپاراسکوپی، پزشک ممکن است دستورالعمل های خون، ادرار، الکتروکاردیوگرام یاو اشعه ایکس قفسه سینه را سفارش دهد
  • پزشک شما همچنین ممکن است آزمایشات تصویربرداری خاصی را انجام دهد
    این آزمایشات می تواند به پزشک شما کمک کند تا در صورت بروز اختلال در طول لاپاروسکوپی بررسی شود.
  • احتمالا باید حداقل هشت ساعت قبل از لاپاراسکوپی از خوردن و نوشیدن اجتناب کنید