علت بروز کیست تخمدان چیست

کیست تخمدان از تشکیل شدن تعدادی کیست های آبدار به صورت غیرطبیعی است که درون تخمدان ها رشد می کند و از رایج ترین آنها به کیست های فولیکولی می توان اشاره کرد. اندازه این نوع کیست ها ۳ سانتی متر است و بیشتر این کیست ها با مصرف قرص های ضد بارداری  توسط پزشک ظرف مدت ۶ تا ۸ هفته از بین می رود و مشکلی ایجاد نمی کنند. از دیگر کیست هایی که به صورت رایج بین ۲۲ تا ۴۵ سال روی می دهد توده های خوش خیم به نام کیستیک هستند که باعث ایجاد سرطان نخواهند شد .

علت ایجاد کیست تخمدان

از علتهای بروز کیست ها

1. در صورتی روی می دهد که کیست های تخمدان با اختلال عملکرد تخمدان و هورمونی ایجاد شود که با استفاده از مصرف استعمال دخانیات بیشتر می شود.
  2. از جمله موارد دیگری که باعث ایجاد تخمک می شود عدم تخمک گذاری است زیرا فولیکولی که باعث می شود تخمک تولید شود معمولاً بعد از شروع عادت ماهیانه تخمک را آزاد کرده و با جمع شدن آب تبدیل به کیست می شود.
  3. یک سری از کیست ها به طور کل منشا مادرزادی دارند.
  4. استفاده از داروهای محرک بارداری باعث ایجاد کیست می شود.
  5. زیاد بودن هورمون محرک تولید شیر که به آن هورمون پرولاکتین می گویند باعث ایجاد کیست می شود .

به طور کل بهتر است بدانیم که بیشتر کیست ها خوش خیم بوده و احتمال سرطانی بودن آنها کمتر است.

علائم کیست تخمدان

• دردهای زیادی که در نواحی شکم و لگن احساس می شود.
  • زمانی که پارگی کیست اتفاق بیفتد دردهای ناگهانی احساس می شود.
  • نامنظم بودن دوره قاعدگی
  • تغییرات در نبض
  • تهوع و استفراق
  • دردهایی که در رابطه جنسی روی می دهد.
  • احساس ضعف
  • بر اثر فشار کیست ها بر مثانه تکرر ادرار صورت می گیرد .

راههای درمانی کیست

• راههای روش درمانی با توجه به مشخصات سونوگرافی ، سن ، علائم بیماری ،آزمایش خون در هر فردی متفاوت است و پزشک با توجه به موارد ذکر شده تصمیم به درمان بیمار می کند . دارو درمانی و جراحی از جمله مواردی است که برای درمان کیست با توجه به نظر پزشک صورت می گیرد. یک سری از کیست ها هستند که بسیار خوش خیم بوده و براحتی با استفاده از دارو برطرف می شوند ، اما درمان کیست های تخمدان به روش لاپاراسکوپی یا همان جراحی باز توسط جراح با توجه به آزمایشات انجام می شود

سایر خدمات دکتر نسرین زارع پور :

زایمان طبیعی

تست پاپ اسمیر

آمینوسنتز

و . . .

با تشکر مدیریت سایت دکتر زارع پور جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی .