عفونت ادراری

عفونت ادراری چیست ؟ گونه ای از عفونت های باکتریایی که بر بخشی از سیستم دفع ادرار اثر منفی می گذارد ، عفونت ادراری می گویند . هنگامی که دستگاه دفع ادرار در بخش تحتانی درگیر این عفونت شود ، به این بیماری عفونت مثانه یا سیستیت گفته می شود . ولی اگر بخش بالایی را درگیر سازد ، به بیماری مذکور ، عفونت کلیه یا پیلونفریت می گویند .

نشانه های عفونت ادراری

– احساس درد در بخش بالایی استخوان ناحیه شرمگاهی ، احساس درد در پایین کمر

– دفع ادرار دردناک و تکرر ادرار

– اضطرار در دفع ادرار .

اگر عفونت مربوط به بخش بالایی سیستم دفع ادرار باشد ، تب ، درد پهلو ، ادرار خونی و تهوع را خواهیم داشت .

عفونت ادراری در کودکان ممکن است فقط با تب ظاهر شود به این ترتیب با استفاده از روش کشت ادرار می توان به عفونت ادراری پی برد .

جهت تماس با دکتر زارع پور متخصص زنان و زایمان در تهران و جهت هر گونه مشاوره تلفنی می توانید با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید .

• ۰۲۱-۴۴۴۴۷۶۱۶

منشا ابتلا به عفونت ادراری

عامل اساسی ابتلا به عفونت ادراری ، نوعی باکتری موسوم به اشرشیا کولی است و در روده جانوران به وفور وجود دارد . این باکتری از مجاری خارجی مثانه به درون راه یافته و خطر ابتلا به آن در زنان بیشتر است . در کل عفونت ادراری در زنان شایع تر از مردان است به این معنا که ۵۰ درصد از خانم ها در طی زندگی به این عفونت دچار می شوند که آمار آن در مردان بسیار کم است . طبق نظر دکتر زارع پور سیستم تناسلی زنان به گونه ای است که فاصله خروجی مثانه از مقعد کوتاه است و به همین علت احتمال ورود باکتری از روده به مثانه و دستگاه دفع ادرار وجود دارد . سایر علل ابتلا به این عفونت عبارتند از :

وسایل جلوگیری از بارداری

رابطه جنسی

استفاده از اسپرم کش

استفاده از سوند ادرار

وراثت

بیماری دیابت

و . . .

سبب شناسی عفونت ادراری

• عفونت مجاری اداری تحتانی و یا فوقانی را گویند
  • ۵۰% بزرگسالان زن در طی زندگیشان UTI را عنوان می کنند.
  • UTI بدون عارضه غالباً به علت Ecoli یا استافیلوکوک ساپروفیتکوس می باشد.
  • معمولاً به علت نزدیکی جنسی ( به خصوص اگر روش جلوگیری حاوی اسپرم کش باشد یا از دیافراگم استفاده شود)می باشد.
  • UTI عارضه دار اغلب به علت ارگانیسم های مقاوم به آنتی بیوتیک شامل ای کولی ، پسودومونا ، پروتئوس ، کلبسیلا ، استاف اورئوس ، انتروکوک ، سراشیا و انتروباکتر است.
  • عامل زمینه ساز برای UTI عارضه دار شامل سن ، عفونت کسب شده در بیمارستان ، کاتتر ، ابزار کانال ادراری ، حاملگی ، اشکالات آناتومیک ، مثانه عصبی ، دیابت سرکوب ایمنی است .
  • می تواند سبب بیماری سیستمیک باکتریمی و یا شکست درمان شود.
  • اکثر موارد پیلونفریت به علت باکتری صعود کننده از قسمت تحتانی ادراری است اما گسترش خونی در بعضی موارد نقش دارد .
  • می تواند همراه اشکالات کلیه و سیستم جمع آوری ، تنگی کلیوی ، مثانه نوروژنیک بیماری کلیوی زمینه ای باشد.

تظاهرات بالنی در عفونت ادراری

• سوزش ادراری
  • تکرر ادراری
  • احساس ادراری اورژانس
  • تندرنس
  • ممکن است ادرار خونی باشد
  • پیلونفریت می تواند همراه تب باشد
  • در بزرگسالان می تواند با تغییر وضعیت ذهنی درد شکم ، با بدون علائم باشد.

درمان عفونت ادراری

برای درمان عفونت ادراری لازم است در اسرع وقت به پزشک مراجعه کرده تا منشا ابتلا و شدت آن سنجیده شود . با بررسی های تخصصی ، شدت بیماری و ابتلای آن به نواحی دیگر مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت و با توجه به شرایط هر بیمار تمهیدات ویژه ای برای درمان عارضه اندیشیده خواهد شد . لازم است کلیه اقدامات را با توجه به توصیه پزشک انجام دهید و داروهای تجویزی را به شکل کامل و دقیق تهیه نموده و مصرف کنید.

بعد از درمان عفونت ادراری

• اگر به زودی پس از درمان علائم مجدد رخ دهد ارزیابی مجدد تشخیص همراه با معاینه لگن باید انجام شود
  • هیچ نوع اثرات جانبی طولانی مدت در زنان تندرست جوان بر روی عملکرد کلیوی بامرگ و میر حتی در صورت عودهای مکرر وجود ندارد.
  • سیستیت حاد بدون عارضه احتیاج به پیگیری طولانی مدت ندارد.
  • زنان حامله را ۲-۱ هفته پس از درمان باید با کشت ادراری پیگیری نمود .
  • در موارد پیلونفریت مکرر یا مواردی که پس از گذشت ۷۲ ساعت از درمان همچنان علامتدار باشد ، لازم است که ارجاع اورولوژی انجام گیرد.

سایر خدمات دکتر نسرین زارع پور :

زایمان طبیعی

تست پاپ اسمیر

آمینوسنتز

و . . .

با تشکر مدیریت سایت دکتر زارع پور جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی .

درباره drzarepour