عفونت ادراری

عفونت ادراری چیست ؟ گونه ای از عفونت های باکتریایی که بر بخشی از سیستم دفع ادرار اثر منفی می گذارد ، عفونت ادراری می گویند . هنگامی که دستگاه دفع ادرار در بخش تحتانی درگیر این عفونت شود ، به این بیماری عفونت مثانه یا سیستیت گفته می شود . ولی اگر بخش بالایی را درگیر سازد ، به بیماری مذکور ، عفونت کلیه یا پیلونفریت می گویند .

عفونت ادراری

نشانه های عفونت ادراری

– احساس درد در بخش بالایی استخوان ناحیه شرمگاهی ، احساس درد در پایین کمر

– دفع ادرار دردناک و تکرر ادرار

– اضطرار در دفع ادرار .

اگر عفونت مربوط به بخش بالایی سیستم دفع ادرار باشد ، تب ، درد پهلو ، ادرار خونی و تهوع را خواهیم داشت .

عفونت ادراری در کودکان ممکن است فقط با تب ظاهر شود به این ترتیب با استفاده از روش کشت ادرار می توان به عفونت ادراری پی برد .

منشا ابتلا به عفونت ادراری

عامل اساسی ابتلا به عفونت ادراری ، نوعی باکتری موسوم به اشرشیا کولی است و در روده جانوران به وفور وجود دارد . این باکتری از مجاری خارجی مثانه به درون راه یافته و خطر ابتلا به آن در زنان بیشتر است . در کل عفونت ادراری در زنان شایع تر از مردان است به این معنا که ۵۰ درصد از خانم ها در طی زندگی به این عفونت دچار می شوند که آمار آن در مردان بسیار کم است . طبق نظر دکتر زارع پور سیستم تناسلی زنان به گونه ای است که فاصله خروجی مثانه از مقعد کوتاه است و به همین علت احتمال ورود باکتری از روده به مثانه و دستگاه دفع ادرار وجود دارد . سایر علل ابتلا به این عفونت عبارتند از :

وسایل پیشگیری از بارداری

رابطه جنسی

استفاده از اسپرم کش

استفاده از سوند ادرار

وراثت

بیماری دیابت

و . . .

درمان

برای درمان عفونت ادراری لازم است در اسرع وقت به پزشک مراجعه کرده تا منشا ابتلا و شدت آن سنجیده شود . با بررسی های تخصصی ، شدت بیماری و ابتلای آن به نواحی دیگر مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت و با توجه به شرایط هر بیمار تمهیدات ویژه ای برای درمان عارضه اندیشیده خواهد شد . لازم است کلیه اقدامات را با توجه به توصیه پزشک انجام دهید و داروهای تجویزی را به شکل کامل و دقیق تهیه نموده و مصرف کنید.

سایر خدمات دکتر نسرین زارع پور :

زایمان طبیعی

تست پاپ اسمیر

آمینوسنتز

و . . .

با تشکر مدیریت سایت دکتر زارع پور جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی .