دلیل چسبندگی رحم

حفظ سلامت در زنان از اهمیت ویژه ای برخوردار است، مشکلات زنان از شایع‌ترین مسائلی است که می‌تواند جسم زن را آزرده کند و روح آن را عذاب دهد، از این رو توصیه می شود تا کوچکترین تغییرات و سطحی ترین ناراحتی ها را بررسی و درمان نمایید.

همانطور که می دانید رحم یکی از اجزای مهم دستگاه تناسلی زنانه محسوب می شود، که تخمدان‌ها را نگهداری میکند ،رحم نقش بزرگی در باروری خانم ها بازی میکند و حفظ بهداشت آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

مراقبت از رحم برای هر زنی لازم است زیرا کوچک‌ترین نقصی در این اندام خطرات بسیاری برای وی در برخواهد داشت، احتمال ناباروری یکی از عوارض آسیب رسیدن به رحم است.

وارد شدن هر گونه آسیب، زخم یا عفونتی در داخل دیواره رحم می تواند عاملی برای عفونت های بزرگ و بیماری های رحمی شود.یکی از بدترین بیماری های این ناحیه چسبندگی رحم است .

غالبا چسبندگی رحم ناشی از آلودگی ها و عفونت های درون رحمی است و باعث زخم شدن رحم می شود، به عبارتی، چسبندگی رحم زمانی رخ می دهد که در بافت دیواره پوششی رحم زخم‌هایی ایجاد شده باشد.

این بیماری مستقیما روی حفره های رحم تاثیر می گذارد و تنها با معاینات دقیق پزشکی تشخیص داده می شود . اما چند علائم شایع برای مبتلایان به چسبندگی رحم وجود دارد .

علائم چسبندگی رحم

معمولا

• ناباروری
  • نامنظمی سیکل قاعدگی
  • کاهش خونریزی‌ها
  • قطع ناگهانی سیکل‌های قاعدگی

از عوراض و علائم شایع آن است .

احساس درد دوره‌ای در ناحیه لگن و سقط‌های مکرر جنین می تواند از آسیب های چسبندگی رحم به شمار آید.

چسبندگی رحم

دلایل ابتلا به چسبندگی رحم

جراحی تخمدان می تواند زمینه ی ابتلا به چسبندگی رحم را ایجاد نماید، البته این عامل صد در صد نیست و تنها ممکن است بر اثر برداشتن کیست های موجود در تخمدان که به صورت متعدد رشد می کنند، رخ دهد.

جراحی های تخمدان شیوع چسبندگی رحم را بیشتر کرده است از این رو حفظ مواردی که به از بین بردن کیست های تخمدان کمک می کند ضروری است.

جراحی ترمیم لوله‌های فالوپ نیز که در داخل رحم قرار دارد، یک روش برای برداشتن چسبندگی‌های موجود در رحم است ،ولی متاسفانه همین عمل جراحی می تواند عاملی برای تشکیل چسبندگی‌های جدید محسوب شود و فرد را دچار چسبندگی رحم بنماید به طور کلی این بیماری در زنانی که به بیماری‌های التهابی لگن و بیماری‌های واگیردار جنسی دارند شایع تر است.

روش های درمان چسبندگی رحم

درمان چسبندگی رحم ،از طریق عمل جراحی و برداشتن قسمت‌های چسبیده شده به دیواره رحم انجام می شود، این جراحی که به هیستروسکوپی معروف است.برای جلوگیری از چسبندگی مجدد معمولا جراح پس از عمل، نوعی وسیله مثل سوند پلاستیکی را به‌طور موقت داخل رحم قرار می‌دهد .

رعایت بهداشت فردی و جنسی ، همچنین رعایت نکات مهم برای حفظ سلامت بانوان تاثیر به سزایی در جلوگیری از ابتلا به چسبندگی رحم خواهد شد و درمان را تسریع می بخشد .در صورت تمایل می توانید با دکتر زارع پور در ارتباط باشید.

با تشکر مدیریت سایت دکتر نسرین زارع پور