در چه شرایطی برای درمان نازایی اقدام کنیم ؟

تعریف کلی ناباروری

دکتر زارع پور می فرمایند زوجی  که یک سال به صورت مداوم و بی وقفه بدون هیچ گونه پیشگیری اقدام به بچه دار شدن کردند ولی بارداری صورت نگرفته است در این هنگام بهتر است با مراجعه به متخصص مشکل خود را حل کنند .یکی از مهمترین نکات این است که زوج باید یک سال مستمر برای بچه دار شدن اقدام کند با آغاز دوره قاعدگی و با شروع خونریزی تغییرات هورمونی در بدن روی می دهد و مکانیسم آماده شدن تخمک انجام می شود و در هر سیکل قاعدگی از هر ۱۰ تا ۲۰ تخم فقط ۲ عد آن آزاد می شود.در این صورت بارداری صورت می گیرد در صورتی که بعد از ۱۹ روز اسپرم به تخمک نرسد ، بارداری صورت نگرفته و ۱۲ بار بعد از دوران قاعدگی باید تکرار شود به همین دلیل نمی توان به هر زوجی برچسب نازایی چسباند .

علت ناباروری در زنان

• گاهی به علت عدم محیط مناسب برای لقاح باروری صورت نمی گیرد .
  • نبودن تخمک سالم و یا اختلال لوله های رحمی از جمله مواردی است که باعث عدم رسیدن اسپرم به تخمک می شود .
  • عدم عوامل مناسب برای لقاح که امکان رسیدن تخمک غیر ممکن می شود .
  • عدم وجود اسپرم سالم که امکان باروری وجود نخواهد داشت .
  • در برخی مواقع اسپرم فعال و محرک وجود نخواهد داشت .
  • اسپرم در مسیر حرکت به رحم از بین برود .

در چه شرایطی برای درمان اقدام کنیم

در صورتی که ۱۲ بار برای بچه دار شدن به مدت یک سال  اقدام کرده باشند زوج باید هر چه سریعتر برای درمان ناباروی به پزشک مراجعه کند.

• هنگامی که بیضه مرد دچار عفونت از جراحی و یا ضربه خوردگی باشد .
  • در صورتی که رویش موها در بدن مرد به صورت طبیعی نباشد.
  • افرادی که دچار کوتاهی یا بلندی قد مفرط هستند .
  • افرادی که سابقه ی نازایی در خانوادشان وجود دارد باید زود تر اقدام کنند تا به مشکل نخورند .
  • بانوانی که سابقه ی چسبندگی در ناحیه شکم و یا جراحی شکم داشته اند باید به سرعت اقدام به درمان کنند.
  • زوج هایی که سن آنها بالا است نیازی به ۱۲ مرحله اقدام به باروری نمی باشد باید هر چه زودتر اقدام کنند .