درمان خشکی واژن

یکی از مزایای مهم و موثر درمان خشکی واژن از بین رفتن درد هنگام مقاربت جنسی می باشد. به نظر شما چه عواملی باعث خشکی واژن می شوند؟ خشکی واژن چه عوارضی را به همراه دارد؟

در پاسخ به سوال فوق باید گفت؛

بسیاری از افراد معتقدند که یائسگی در زنان عامل بسیار مهمی در ایجاد خشکی واژن می باشد. اما لازم به ذکر است؛ زایمان، تغییرات هورمونیک در دوران بارداری یا شیردهی و همچنین عفونت های مزمن ناحیه ی تناسلی نیز از عوامل موثر در ایجاد خشکی واژن می باشند.

مصرف برخی داروهای پزشکی نیز ممکن است بستر مناسبی برای خشک شدن ناحیه ی تناسلی را فراهم آورد.

علت خشکی واژن

در زنان هورمون استروژن باعث می شود تا دیواره های ناحیه ی تناسلی با مایعی شفاف و روان، مرطوب باشد. این حالت به واژن کمک می کند تا قابلیت انعطاف و ضخامت خود را حفظ کند.

طبق آمار به دست آمده در هر ۳ زنی که دچار یائسگی شده اند، یکی از آن ها دچار خشکی یا همان آتروفی واژن می باشند. اگر شخصی قبل از یائسگی به خشکی واژن مبتلا باشد، با رسیدن به سن یائسگی این خشکی شدید تر می شود.

خشکی واژن یکی از علل اصلی نازک شدن دیواره ی واژن و افزایش آسیب پذیری آن می باشد.

علائم خشکی واژن

با کمی تامل در این زمینه می توان برخی از علائم مشهود را حدس زد. به طور مثال نشانه هایی مانند:

احساس سوزش

احساس خارش

احساس درد هنگام برقراری ارتباط جنسی (حتی در مواردی که خشکی واژن شدید باشد فرد بعد از رابطه ی جنسی دچار خونریزی نیز می شود.)

ایجاد چین و چروک های پوستی در ناحیه ی تناسلی

در مواردی نیز دیده شده است که فردی که دارای خشکی واژن است، دچار عدم کنترل در دفع ادرار خود می شود و با عطسه یا سرفه ممکن است چند قطره ادرار از ناحیه ی تناسلی او خارج گردد.

روش های درمان خشکی واژن

اگر دارای نشانه های خشکی واژن هستید به متخصص زنان و زایمان مراجعه نمایید تا شرایط ناحیه ی تناسلی شما مورد بررسی های پزشکی قرار بگیرد.

انتخاب بهترین روش برای درمان خشکی واژن را به عهده ی بهترین متخصص زنان و زایمان بسپارید. پزشک با در نظر گرفتن علائم (شدت و میزان خشکی واژن)، مدت زمانی که علائم خشکی واژن ظاهر شده اند و… بهترین راهکار درمانی را برای برطرف کردن خشکی واژن و عوارض ناشی از آن اتخاذ می نماید.

درمان خشکی واِژن

همانطور که می دانید تشخیص مناسب لازمه ی انتخاب راهکار صحیح درمانی می باشد. علائمی همچون؛ سوزش و التهاب واژن، احساس درد هنگام مقاربت و … تنها به علت خشکی واژن نمی باشد و ممکن است علت دیگری مانند:

عفونت ناحیه تناسلی

عفونت مجاری ادراری و …

در ایجاد علائم مذکور دخیل باشند.

۱-  دارو درمانی خشکی واژن

در مواقعی ممکن است متخصص زنان استفاده از برخی داروهای مخصوص را برای درمان خشکی واژن تجویز نماید. این داروها اکثرا در تعادل هورمونی تاثیر می گذارند تا با متعادل شدن تولید و ترشح هورمون هایی مانند استروژن، خشکی واژن تا حد زیادی درمان شود.

لازم به ذکر است؛ در مواقعی برخی از داروهای ذکر شده را توسط ابزارهای مخصوصی در داخل واژن جای می دهند تا نتایج و تاثیرات حاصل از آن سریع تر ظاهر شود. به طور مثال:

قرار دادن قرص vagifem داخل واژن.

۲- درمان خشکی واژن با لیزر

با افزایش سن و کاهش کلاژن و الاستین پوست شاهد خشک شدن و ترک خوردن پوست هستیم. با پیشرفت تکنولوژی و فناوری دستگاه های مفیدی در عرصه ی پزشکی ابداع شده اند. لیزرهای مخصوصی در درمان خشکی واژن تاثیر می گذارند.

همانطور که در مقاله ی جوانسازی واژن بیان شده است؛ اشعه های ساطع شده از این لیزرها باعث تحریک تولید داربست های جوانساز (کلاژن و الاستین) می شوند. با ادامه ی این روند خاصیت ارتجاعی و انعطاف پذیری ناحیه ی تناسلی افزایش می یابد.

چکیده مطلب

انتخاب راهکار مناسب برای درمان خشکی واژن نیاز به بررسی های پزشکی و تجویز متخصص زنان و زایمان دارد. بنابراین توصیه می شود تا از درمان های خودسرانه بپرهیزید تا شدت و میزان عوارض موجود را افزایش ندهید.

با تشکر از حسن توجه شما، مدیریت سایت: دکتر نسرین زارع پور، متخصص زنان و زایمان در غرب تهران

راه های برقراری ارتباط با ما:

شماره های تماس:

• ۰۲۱-۴۴۴۴۷۶۱۶