حاملگی خارج از رحم

حاملگی  نابه جا یا حاملگی خارج از رحم،  واژه عمومی  است که برای  یک حاملگی  که در یک  جای اشتباه  رشد می کند،  استفاده می شود .  شایع ترین  مکان برای  حاملگی  نابه جا  لوله فالوپ است  و به عنوان  حاملگی لوله  ای شناخته  می شود .  حاملگی های  نا به جا  در شکم،  گردن رحم  یا تخمدان  نیز  رخ می دهد .

حاملگی نا به جا  در بعضی  از زنان  شایع ترند  که شامل  موارد زیر  می باشند :

• سابقه حاملگی های  نا به جا
  • سابقه بیماری  التهابی لگنی
  • اندومتریوز
  • بستن لوله
  • استفاده اخیر  از وسیله  داخل  رحمی (IUD)
  • سابقه قبلی جراحی لگنی

علائم حاملگی  نا به جا شامل  درد  تیز،  یکطرفه و درد شانه (ناشی از خونریزی  داخلی ) می باشد چنانچه  درد شدید  یک طرفه  را تجربه  می کنید، بهتر است  که با متخصص زنان خود صحبت کنید . ممکن است مسئله ساده  ای مثل  کیست خوش خیم  تخمدان  باشد ولی  لازم است  حاملگی  نابه جا  را رد  نمود .  چون حاملگی  های نابه جا  کلی از  دلائل  مرگ  در سه ماه  اول می  باشند، نباید  ساده در نظر  گرفته شوند . یک گزینه  درمانی ،  درمان با داروست  که به حاملگی  کمک کرده  تا خود به خود  بهبود یابد. دارویی که استفاده  می شود متوتروکسات  است  و کاملا موثر است.  ولی گاهی  اوقات  جراحی بهترین  گزینه است  . اینکه  کدام رویکرد  برای  شما مناسب است  بستگی به وضعیت  شما و نظر متخصص زنان  شما دارد .

حاملگی خارج از رحم

از ترشحات  واژینال نترسید !

در زمان حاملگی ، افزایش  ترشحات واژینال  طبیعی است  ترشحات ناشی  از جریان خون بیشتر،  به واژن  و استروژن،   بیشتر از قبل  در  بدن می باشد .  ترشحات حاوی  ترشحات طبیعی  از واژن  و سرویکس  می باشد  . مایع روشن تا  سفید شیری  بوده  که بو نداشه  و مضر نمی باشد . بعضی  از زنان،  لباس های  تنگ پوشیده  تا ترشحات  را جذب کنند .

چنانچه  دچار هر یک  از موارد زیر  شدید،  با متخصص زنان خود مشورت کنید :

• افزایش  قابل توجه  ترشحات
  • ترشحات دردناک دارید .
  • احساس سوزش یا خارش دارید .
  • متوجه بوی بد شدید  می شوید .
  • بیش از اندازه از این موضوع نگران هستید .

دکتر نسرین زارع پور ، متخصص زنان و زایمان در غرب تهران ، با دانش و مهارت بالای خود آماده ارائه خدمات به شما عزیزان می باشند. راه های ارتباطی با دکتر نسرین زارع پور :

شماره های تماس:

درمان حاملگی خارج رحمی

انتخاب روش  درمان برای حاملگی  خارج  از رحم بسته به  زمان تشخیص ، اندازه جنین، علائم حاملگی خارج رحم و  نظر پزشک دارد . هدف اصلی  پزشک در این موارد  خارج کردن جنین  با حفظ قدرت باروری زن است .

در صورتی که در مراحل ابتدایی این تشخیص داده شود  و اندازه  جنین  کوچک باشد می توان با استفاده ار روش های درمان دارویی حاملگی  نابه جا را رفع کرد .

همچنین اگر وضعیت جنین خوب باشد  و  اندازه جنین  به لوله های رحمی آسیب نرسانده باشد نیز می توان  با  کمک  جراحی لاپاراسکوپی  نیز برای خارج کردن جنین اقدام  کرد . درمان با استفاده از لاپاراسکوپی نسبت سایر روش های جراحی  باز  عوارض بسیار کمتری دارد .

اما در صورتی که جنین  رشد کرده باشد  به گونه ای که سبب آسیب  به  لوله های رحمی   و  خونریزی  شود ، بهترین روش انتخابی  درآن  با کمک  جراحی و باز کردن شکم است . در این موارد  بسیار دیده می شود  که  باید  کل یک لوله خارج شود که این موضوع تاثیر بسیار زیادی بر قدرت باروری مادر در آینده دارد . توجه به دوره های مراجعه به متخصص زنان  می تواند  تا حد   چشمگیری از بروز این موارد  جلوگیری کند .

درباره drzarepour