بیماری آندومتریوز:

یکی از بیماری های آزاردهنده در مورد زنان ، بیماری آندومتریوز است . در این بیماری بافت داخل رحم در بخش خارجی و غیر معمول خود رشد کرده و این مشکل در اکثر بیماران درلگن ظاهر خواهد شد. بافت آندومتر لایه ای داخلی در رحم است که در پی بروز بیماری آندومتریوز در لایه خارجی رشد نموده و داخل رحم شکل می گیرد این مسئله احتمال دارد در نواحی دیگر بدن نیز به وقوع بپیوندد.

این بیماری باعث پیدایش آسیب های بارداری ، درد دوره قاعدگی و درد های لگنی به صورت غیر طبیعی می شود.

نشانه های بیماری آندومتریوز :

– شایع ترین نشانه بروز آندومتریوز، درد لگنی است و این مشکل در دوره قاعدگی تشدید می شود و با گذشت زمان میزان این درد بیشتر شده و گرفتگی ماهیچه ها را منجر می شود.

– نشانه دیگر بیماری آندومتریوز ، شروع درد پیش از آغاز قاعدگی و ادامه آن تا روز های بعد از اتمام قاعدگی است .

– احساس درد حین مقاربت و و پس از آن .

– خونریزی زیاد و تهوع در دوره قاعدگی .

– بروز نازایی .

– احساس درد حین دفع ادرار و مدفوع .

– علایم دیگر این بیماری عبارتند از : یبوست ، اسهال ، نفخ ، خستگی.

اهمیت تشخیص بیماری و دقت شناسایی پزشک متخصص زنان در مورد این عارضه غیر قابل چشم پوشی است گاه آندومتریوز در اثر تشخیص غلط  با مشکلات دیگری چون کیست تخمدان و التهاب لگن و . . .  اشتباه گرفته می شود.

بیماری آندومتریوز

علت پیدایش این بیماری :

– زخم های به وجود آمده و درمان نشده در اثر جراحی

– وجود اختلال در سیستم ایمنی بدن

– عدم درمان اختلالات قاعدگی

افزایش خطر آندومتریوز :

بعضی نشانه ها می توانند احتمال خطر بیماری آندومتریوز را بالا ببرند. گاه مهم ترین آنها عبارتند از :

– باردار نشدن پس از ازدواج

– ابتلا چند نفر از نزدیکان به این بیماری

– انسداد راه معمول خروجی خون قاعدگی

– سابقه عفونت های لگنی

– سابقه اختلالات رحمی .

با تشکر مدیریت سایت دکتر نسرین زارع پور متخصص زنان ، جراحی زنان و زایمان و نازایی .