برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: میانگین: ]

علت افتادگی رحم

افتادگی رحم یکی از مشکلات شایع در زنان است ،بعد از تشخیص افتادگی نیاز است تا به متخصص زنان و زایمان غرب مراجعه نمایید و از مشکلات احتمالی آن جلوگیری کنید. افتادگی رحم ناشی از چاقی و زایمان های مککر است و البته در بیشتر موارد بالارفتن سن عامل اصلی آن است. البته موارد دیگری مانند زایمان به ‌روش‌ طبیعی‌ می‌تواند ناحیه‌ را چنان‌ ضعیف‌ کند که‌ سرانجام‌ منجر به‌ بیرون‌زدگی‌ گردد. در برخی موارد نیز وجود ‌ تومورها، سرفه‌ مزمن‌، یبوست‌ مزمن‌ تناسب‌ فیزیکی‌ نامناسب‌ و شغل‌هایی که نیاز به بلند کردن‌ اجسام‌ سنگین‌ دارند نیز این عامل را تشدید می کند.در واقع افتادگی رحم زمانی‌ رخ‌ می‌دهد که‌ عضلات‌ و رباط‌های ‌زیر شکم‌، معمولاً در اثر زایمان‌ یا سالخوردگی‌ کاملا کشیده شوند و نیروی خود را برای نگهداری اندام های تناسلی از دست بدهند.

افتادگی رحم در مراحل پیشرفته تر می تواند عوارض خطرناکی را برای زنان ایجاد نماید.

افتادگی رحم
عوارض‌ احتمالی‌
-زخم‌ شدن‌ گردن‌ رحم‌
-افزایش‌ خطر عفونت‌ یا آسیب‌ به‌ اعضای‌ لگن‌
-انسداد مجرای‌ ادرار
علائم افتادگی رحم

1. وجود توده‌ ای در جلو یا پشت‌ مهبل‌ بیرون بزند.
  2. احساس درد و ناراحتی در ناحیه لگن و مخصوصا در هنگام بلند شدن
  3. بی‌اختیاری‌ ادرار در هنگام‌ خندیدن‌، عطسه‌ یا سرفه‌
  4. وجود مشکل در اجابت مزاج
  5. احساس درد در هنگام‌ رابطه جنسی
عوامل موثر در زایمان زودرس

برای پیشگیری از این عارضه

• وزن مناسب خود را حفظ کنید
  • در زمان بارداری وزن ایده آل خود را حفظ کنید
  • رژیم غذایی سالم و طبیعی را پیروی کنید تا دچار چاقی مزمن نشوید
  • ورزش کنید و سعی کنید عضلات لگن خود را تقویت نمایید
  • از ابتلا به یبوست جلوگیری کنید

درمان‌ افتادگی رحم

تشخیص این بیماری با انجام آزمایشاتی نظیر پاپ‌اسمیر، آزمایش‌ ادرار، سونوگرافی‌ یا سی‌تی‌اسکن‌ لگن‌، بیوپسی‌ آندومترو پیلوگرافی‌ داخل‌ وریدی‌ ممکن خواهد بود، متخصص زنان و زایمان غرب تهران می تواند روش های درمانی لازم در جهت جراحی و بهبود این بیماری را بکار گیرد.درمان این بیماری در مراحل اولیه به صورت دارویی و مصرف شیاف خواهد بود و در موارد خاص و پیشرفته که افتادگی زیاد است نیاز به جراحی دارد.

در صورت نیاز به دریافت مشاوره در این زمینه می توانید به دکتر نسرین زارع پور مراجعه نمایید .

با تشکر مدیریت سایت دکتر زارع پور

دکتر نسرین زارع پور ، متخصص زنان ، زایمان و نازایی در غرب تهران
دارای بورد تخصصی دکتری با رتبه ممتاز از دانشگاه تهران
خدمات : مشاوره قبل و بعد از بارداری – بهداشت و سلامت و مراقبت های ویژه دوران بارداری – انواع جراحی های زیبایی و ترمیمی زنان – پاپ اسمیر – پیشگیری از انواع سرطان های زنان – زایمان طبیعی و زایمان سزارین – درمان انواع عفونتها و زخم های دهانه رحم – مشاوره تغذیه و ورزش بانوان باردار و …